Cliënten die zonder (tijdige) afmelding niet komen opdagen op de consultafspraak. Elke zorgaanbieder is er bekend mee. In een tijd waarin de zorgsector kampt met een tekort aan zorgverleners en wachttijden voor cliënten alsmaar oplopen, is het fenomeen van ‘no-show’ een extra belasting op een al overbelast systeem. Daarnaast draaien zorgaanbieders vaak zelf op voor de kosten van no-shows omdat zij deze kosten niet in rekening kunnen brengen bij de zorgverzekeraar.
In dit artikel geven wij u inzichten over hoe u op een juridisch houdbare manier een no-show bij de cliënt in rekening kunt brengen.
Er kunnen veel legitieme oorzaken zijn waardoor consultafspraken niet worden nagekomen. Dat neemt niet weg dat het onder omstandigheden ook onredelijk kan zijn om de met de no-show gepaard gaande kosten op de zorgaanbieder af te wentelen.
Onder een no-show wordt verstaan een cliënt die niet verschijnt op een zorgafspraak zonder zich (tijdig) af te melden. Naast lange wachttijden zorgen no-shows voor onrust in de spreekuurplanning van zorgaanbieders en leiden tot onnodig hoge kosten. De kosten voor de zorgsector van deze no-shows wordt geschat op 300 miljoen euro per jaar.
Bij een niet-nagekomen afspraak is volgens de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) geen sprake van geleverde zorg, zoals bedoeld in de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg). Dat betekent dat voor een no-show ook geen tarief is vastgesteld door de NZa. Het is dus niet mogelijk om de zorgverzekering na een no-show een rekening te sturen voor de zorg die anders verleend zou zijn.
De zorgaanbieder kan echter vaak wel een ‘wegblijftarief’ hanteren en deze no-show-tijd in rekening brengen bij de betreffende cliënt als die cliënt niet komt opdagen. Op deze manier worden cliënten ook bewust gemaakt van het gevolg van hun wegblijven en gestimuleerd om gemaakte afspraken na te komen of in ieder geval tijdig af te zeggen.
Dit wegblijftarief is eigenlijk een soort boetebeding. Om een dergelijk boetebeding (hierna: ‘now-showbeding’) rechtsgeldig van toepassing te laten zijn, zijn een aantal aandachtspunten van belang:
Wij helpen u graag bij het opstellen van no-showbeding dat (juridisch) standhoudt.