Merkinbreuk bij gebruik naam van concurrent als Google AdWords

08 februari 2022

Het gebruik van Google AdWords is niet geheel zonder risico als daarvoor merken of handelsnamen van concurrenten worden gebruikt.

Het gebruik van Google AdWords (betaalde zoekwoorden) met de merknaam van concurrenten kan interessant zijn als u een alternatief wilt aanbieden voor de producten of diensten van die specifieke concurrent. Als op één van de opgegeven AdWords wordt gezocht, verschijnt uw advertentie namelijk boven de organische zoekresultaten. Het gebruik van Google AdWords is echter niet geheel zonder risico als daarvoor merken of handelsnamen van concurrenten worden gebruikt.

In een recente uitspraak van de rechtbank Rotterdam oordeelde de rechtbank namelijk dat de gebruiker van de AdWords inbreuk maakte op de merken van een concurrent. De inbreukmaker had volgens de rechtbank afbreuk gedaan aan de herkomstfunctie van het merk, omdat de normaal geïnformeerde en redelijk oplettende internetgebruiker bij het verschijnen van de betreffende advertentie, niet kan weten of de gebruiker van de AdWords ten opzichte van de merkhouder een derde is of daarentegen een economische band heeft met die merkhouder. Uit de tekst van de advertentie was het onvoldoende duidelijk dat het hier ging om een alternatieve aanbieder.